· 

Koolhydraatarm dieet, moet dat echt?

Je hebt het ongetwijfeld al meerdere malen voorbij zien/horen komen, het koolhydraatarm dieet of low carb dieet. Gewoon de dagelijkse koolhydraat bronnen zoals brood en pasta uit je dieet skippen en je valt kilo's af. Klinkt goed! Maar wat nu als ik je vertel dat je ook mét een lekkere boterham of bordje pasta kilo's af kunt vallen? Doen we dat dan niet veel liever?

Koolhydraten, wat zijn dat eigenlijk?

Koolhydraten omvatten de eerste van de drie macronutriënten (koolhydraten - eiwitten - vetten) die we onderscheiden in onze voeding. Alle producten met zetmeel en/of suikers vallen onder de noemer koolhydraten. Daarbij kan je denken aan bijvoorbeeld aardappels, rijst, koek, chips en fruit. Om te kunnen leven heeft ons lichaam energie nodig. Denk daarbij niet alleen aan fysieke inspanning, maar ook aan bijvoorbeeld het functioneren van het centraal zenuwstelsel en je hersenen. Deze energie halen we uit onze voeding. Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor ons lichaam. Wanneer we energie in de vorm van koolhydraten binnen krijgen, worden deze door het lichaam omgezet in glucose en wordt het opgeslagen in de lever en spieren in de vorm van glycogeen. Zo kan het lichaam de verkregen energie over een langer tijdsbestek gebruiken om het lichaam in beweging te houden. 

Koolhydraten en afvallen

Ons lichaam heeft altijd de voorkeur om energie uit koolhydraten te halen. Onze hersenen gebruiken koolhydraten zelfs als primaire energiebron. Ook tijdens sportbeoefening zijn koolhydraten je voornaamste bron van energievoorziening. Wanneer je weinig koolhydraten (koolhydraatarm) eet heeft je lichaam echter weinig brandstof om energie uit te halen en zal het dus elders energie vandaan moeten halen. Op het moment dat het lichaam niet voldoende koolhydraten ter beschikking heeft, zal het over gaan op het verbranden van eiwitten en vetten. Nu hoor ik je denken; 'JA! Vet verbranden, dat wil ik!' Maar wacht even. 

 

Koolhydraten leveren per gram 4 kilocalorieën, ongeacht uit welk product deze gehaald worden. Als je dat vergelijkt met eiwitten is dat per gram hetzelfde, maar in vergelijking met vetten is dat een stuk minder. 1 gram vet levert namelijk maarliefst 9 kilocalorieën. Dat betekend dus dat je meer dan dubbel zoveel grammen aan koolhydraten kunt nuttigen voor hetzelfde aantal kilocalorieën. Simpel sommetje; 2000 kilocalorieën/4 = 500 gram koolhydraten, 2000 kilocalorieën/9 = 111 gram vetten. Best een verschil toch?! 

 

Nu is afvallen an sich geen hogere wiskunde. Krijg je minder energie binnen dan je verbruikt, dan val je af. Of je nu minder energie binnen krijgt uit koolhydraten, eiwitten, of vetten, dat interesseert je lichaam niet zo veel (op een aantal individuele processen na, maar dat is weer een ander onderwerp voor een later moment).

 

Je lichaam is echter niet zo blij met dat afvallen. Voor je lichaam is een beetje meer energieopslag een luxepositie, altijd energie voor in mindere tijden! Ga je opeens minder eten dan zal je lichaam in eerste instantie protesteren en om meer energie vragen. Het resultaat; Honger! En laat dat, samen met alle verleidingen van de lekkere geuren en smaken, nu de grootste saboteur zijn in het proces van afvallen. Om het jezelf makkelijker te maken, moet je je lichaam dus een beetje voor de gek houden. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor 2 gekookte eitjes als ontbijt, maar ook voor een lekkere boterham met boter en hagelslag of een volle kom havermout. Beide ongeveer gelijk in aantal kilocalorieën. Maar voor de meeste mensen zal die boterham met boter en hagelslag niet voelen als jezelf iets ontzeggen, terwijl die 2 gekookte eitjes dat veel eerder doen. En die volle kom havermout ziet er niet uit alsof je weinig mag eten. Daarnaast hoeft je lichaam niet over te schakelen op een andere bron van energie dan de primaire bron van koolhydraten. Wat betekent dat je ook daar, ondanks je calorietekort, je lichaam voor de gek kunt houden.   

Conclusie: koolhydraatarm dieet, moet dat echt?

Als je af wilt vallen is het noodzakelijk om meer energie te verbruiken dan dat je binnen krijgt. Of die energie nu uit koolhydraten, vetten of eiwitten komt, dat maakt niet zoveel uit. Of jij er dus voor kiest om koolhydraten te skippen uit je dieet, of dat je toch liever met een kom havermout de dag begint, dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Voor de meeste mensen zal het echter makkelijker vol te houden zijn om wél koolhydraten te eten, dan om ze zoveel mogelijk te vermijden. Uiteindelijk gaat het erom dat je het volhoudt om gedurende een langere periode minder energie tot je te nemen dan je verbruikt. Hoe je dat doet, dat is aan jou! Succes!