· 

Hoeveel groente hebben we nu écht nodig? +5 tips!

 

Jarenlang is de standaard geweest dat we dagelijks 200 gram groente moeten eten binnen een gezond eetpatroon. De laatste tijd zijn er echter steeds meer wetenschappelijke onderzoeksresultaten naar buiten gekomen met hele andere cijfers. Hoe zit het nu? Hoeveel gram groente hebben we nu écht nodig?

Dagelijkse hoeveelheid groente

In Nederland geldt al jaren de standaard van 200 gram groente per dag. Daarmee geeft Nederland één van de laagste adviezen op gebied van de dagelijkse groente inname. Bijna overal geldt al jaren een norm van minimaal 250 gram groente per dag, waarbij mensen met een actieve leefstijl zelfs 400 à 500 gram nodig hebben. Dat scheelt nogal, vindt je niet?

 

Op basis van verschillende wetenschappelijke onderzoeksresultaten zijn de Nederlandse voedingsrichtlijnen nu inmiddels ook aangepast naar 250 gram per dag, in plaats van 200 gram. Echter is die aanpassing zonder al te veel bekendheid gemaakt, waardoor de meeste mensen hier niet van op de hoogte zijn. Daarnaast wordt er over een actieve leefstijl en een significante verhoging van de dagelijkse groente inname die daarmee gepaard gaat niet gesproken. Is het dan wel echt zo belangrijk?

Groente, waar zijn ze goed voor?

Om die vraag te kunnen beantwoorden leggen we je uit waar groentes nu eigenlijk zo goed voor zijn. Groentes zijn een belangrijke bron van vitamines, mineralen en antioxidanten. Deze nutriënten heb je nodig om je lichaam gezond te houden en je te kunnen weren tegen verschillende bacteriën en ziektekiemen. En de antioxidanten zijn ook nog eens een natuurlijk middel tegen huidveroudering, dag rimpels!

 

Daarnaast zijn ze een bron van voedingsvezels welke je nodig hebt voor een goede spijsvertering. Ze bevatten nauwelijks calorieën en geven je lang een verzadigd gevoel, waardoor je minder behoefte hebt aan ongezonde tussendoortjes. Zo draagt voldoende groente inname dus ook nog eens bij aan een gezond gewicht. Wanneer je voldoende groente eet verlaag je de kans op gezondheidsklachten zoals diabetes, hart- en vaatziekten en ook kanker aanzienlijk. 

5 tips om meer groente te eten, zonder moeite!

Hoe zit het met jou? Eet jij voldoende groente? Of valt er nog wel wat te verbeteren? Wij geven je 5 tips om meer groente te eten, zonder moeite!

 

Tip 1:

Smeer je boterham eens met een groentespread (bijvoorbeeld van zonnatura of sandwich spread) of voeg wat extra komkommer, tomaat of sla toe aan je boterham met kaas of kipfilet. Extra lekker en zo verhoog je ongemerkt toch weer je dagelijkse portie groente!

 

Tip 2:

Neem eens een salade mee in je lunchtrommel in plaats van een boterham. Lekker fris en vult goed! Zorg wel dat je de eventuele dressing apart meeneemt, anders wordt je salade zo zompig. Vind je een salade maar saai? Voeg dan eens gerookte kip, avocado of een gekookt eitje toe. Pimpt die 'saaie' salade meteen op!

 

Tip 3:

Kies voor een lekker makkelijk zelfgemaakt soepje als avondmaaltijd (bijvoorbeeld van courgette, paprika, broccoli of pompoen). Voeg extra veel groente toe en vul een flink bord. Zo ben je razendsnel klaar met koken na je werkdag/schooldag en krijg je meteen een flinke portie groente binnen!

 

Tip 4:

Zorg dat je altijd wat snackgroente in huis hebt om tussendoor te knabbelen (bijvoorbeeld (snoep) tomaatjes, komkommer, paprika of wortel). Mocht je daar niet veel aan vinden, probeer dan eens een hummus dip. Nóg meer groente en dat maakt die snackgroente net weer wat interessanter!

 

Tip 5:

Start de dag met een lekkere smoothie waar je groente aan toevoegt. De recepten vliegen je tegenwoordig om de oren, dus er is vast iets te vinden wat je lekker vindt! niet zo'n fan van een drinkontbijt? Probeer dan eens een lekkere omelet waar je groente aan toevoegt (bijvoorbeeld spinazie, champignons of tomaat). Beter kan je je dag niet beginnen!

 

Wij zien geen reden meer om geen extra groente toe te voegen aan ons eetpatroon! Jij wel? Op naar die groenteboer!