· 

Suikervrij dieet, kan dat wel?

Je hoort het de laatste jaren steeds meer, een suikervrij dieet. Maar kan dat eigenlijk wel?

Suiker, wat is dat?

Het woord suiker heeft voor de meeste mensen zowel een positieve als een negatieve betekenis. Suiker wordt meestal als lekker ervaren, maar tegelijkertijd weten we tegenwoordig dat het een dikmaker kan zijn en niet als gezond wordt bestempeld. Maar wat is suiker nu eigenlijk?

 

Suiker is een zoete stof welke van nature in bijvoorbeeld fruit voor komt. Suiker valt onder het macronutriënt koolhydraten en wordt doorgaans gesplitst naar het aantal suikermoleculen waaruit ze bestaan (enkelvoudig of meervoudig). Wanneer een streng bestaat uit één suikermolecuul dan noemt men dat monosachariden. Daaronder vallen fructose, galactose en glucose. Bij een streng van twee suikermoleculen noemt men dit disachariden. Daaronder vallen lactose, maltose en sucrose. Wanneer een streng tussen de drie tot negen moleculen bevat noemt men dit oligosachariden (maltodextrine) en bij meer dan negen moleculen worden het polyolen (zetmeel) genoemd. 

 

Voor wie al een beetje bekend is met bovenstaande termen, is misschien al opgevallen dat veel van onze dagelijkse voeding suikers bevatten. Zo komt fructose voor in fruit en vruchten, lactose in zuivelproducten en zetmeel in aardappelen en granen. Toch zijn niet al deze producten per sé zoet. Dat komt omdat suiker een meer omvattende term is dan die witte kristalsuiker die we allemaal wel kennen. Suiker is namelijk een belangrijke bron van energie voor ons lichaam. Iedere vorm van koolhydraten zijn suikers en worden door ons lichaam afgebroken en verwerkt tot energie. Koolhydraten zijn onze eerste bron van energie en zo dus ook suikers. Er zit echter wel een verschil in suikers, namelijk geraffineerde en ongeraffineerde suiker. 

Geraffineerde of ongeraffineerde suiker?

Ongeraffineerde suiker is suiker in haar natuurlijke vorm, onbewerkt. Deze suiker bevat allerlei vezels, vitamines, mineralen en enzymen welke ervoor zorgen dat het lichaam deze suiker kan opnemen. Deze suikers bevinden zich in bijvoorbeeld fruit en granen en zijn een gezonde bron van energie voor ons lichaam.

 

Geraffineerde suiker is suiker die bewerkt is door de mens. Dat wil zeggen de suikers die uit de natuurlijke vorm zijn gehaald om bijvoorbeeld snoep en koek te maken, of frisdrank te zoeten. Doordat deze suiker bewerkt is zijn alle vezels, vitamines, mineralen en enzymen eruit verdwenen. Daardoor raakt het lichaam in de war en heeft het moeite om deze te verwerken. Dit heeft allerlei vervelende consequenties, zoals het snel stijgen van de bloedsuikerspiegel, het in verwarring raken van de hormoonhuishouding en het verslechteren van je immuunsysteem. Ik hoef je dus niet te vertellen dat deze suikers geen gezonde bron zijn van energie.

 

Betekend dat dan ook dat je geen geraffineerde suikers meer moet eten? Voor het lichaam heeft geraffineerde suiker geen enkele goede eigenschap en zou het dus het liefst missen. Maar in onze maatschappij is het bijna niet meer mogelijk om geheel geraffineerde suiker vrij te eten. Wanneer je af en toe producten nuttigt die geraffineerde suikers bevatten, zal je geen grote gezondheidsrisico's lopen. Waar je je wel op moet instellen is dat als je vandaag een product eet met geraffineerde suikers, bijvoorbeeld een koek, dat je daar morgen waarschijnlijk weer zin in krijgt en dit alleen van kwaad tot erger wordt. Kunst is dus om te weten wat je eet en bewust de keuze te maken voor bijvoorbeeld die koek en tegen je eigen lichaam te zeggen dat het daarbij blijft. Weet je van jezelf dat je daar moeite mee hebt, dan is het verstandiger om te kiezen voor een alternatief met ongeraffineerde suikers. Zo zijn er tegenwoordig verschillende producten verkrijgbaar die zijn gezoet met bijvoorbeeld honing, welke in haar natuurlijke vorm wordt gebruikt en dus ongeraffineerd is. Dan heb je dus wel de lekkere voordelen, maar niet de vervelende nadelen!

Suiker en de voedselindustrie

Maar pas op, de voedselindustrie heeft slim ingespeeld op de huidige kennis over suiker in de maatschappij. Zo zie je steeds vaker dat producten zijn gezoet met fructose, oftewel fruitsuikers, waardoor de consument vaak denkt dat dat een gezond product is. Echter is de fructose die toegevoegd is aan deze producten eerst uit haar natuurlijke vorm gehaald, voordat deze als zoetmiddel gebruikt kan worden voor het product. Dat betekend dus dat zelfs fructose op deze manier onder geraffineerde suikers valt. Zie je dus een product dat gezoet is met fructose, zonder dat daar bijvoorbeeld een hele sinaasappel aan is toegevoegd, laat je dan niet voor de gek houden! Die fructose is even slecht voor je lichaam als de ó zo bekende witte kristalsuiker.

Dus: suikervrij dieet, kan dat wel?

Nee, een suikervrij dieet bestaat niet. In noodzakelijke producten, zoals groente, fruit en granen, zitten ongeraffineerde suikers. Deze heb je nodig om je lichaam te voorzien van energie en voor een gezond en evenwichtig voedingspatroon. Wat wél bestaat is een dieet met zo min mogelijk geraffineerde suikers.